COmpas: cliëntondersteuning en gemeentelijke toegang

Welkom op de themapagina 'cliëntondersteuning en gemeentelijke toegang'. De toegang tot het sociaal domein loopt via gemeenten. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor omvangrijke taken op het gebied van ondersteuning en zorg aan inwoners. Cliëntondersteuning borgt dat inwoners toegang hebben tot een ondersteuner die in het belang van de inwoner meedenkt. Om de gemeentelijke toegang te vergroten, is het goed om te weten hoe toegang en CO met elkaar samenhangen. Op deze pagina vind je onder andere informatie over het Verbetertraject Toegang en enkele praktijkvoorbeelden.

Verbetertraject Toegang 

Meer weten over toegang tot gemeentelijke voorzieningen? In het Verbetertraject Toegang werken gemeenten, maatschappelijke organisaties en inwoners samen aan een merkbaar verbeterde toegang tot ondersteuning binnen het sociaal domein. Klik hier voor meer informatie over het Verbetertraject Toegang

De meerwaarde van samenwerking voor verbeterde toegang 

Meer weten over de rol en taken van toegangsprofessionals en cliëntondersteuners? In dit artikel wordt door een wijkteammedewerker en een cliëntondersteuner ingegaan op de uitdagingen in de samenwerkingen en hoe samenwerking bevorderd kan worden. Klik hier om meer te lezen over de meerwaarde van meedenkers.   

Praktijkvoorbeelden 

Toegang: een klantreis in Eindhoven 

Aan de slag met het verbeteren van de gemeentelijke toegang? Gemeente Eindhoven geeft een inzicht in wat een inwoner ervaart wanneer deze bij de gemeente aanklopt voor ondersteuning en zorg. Gebaseerd op deze 'klantreis' geeft de gemeente tips over het bevorderen van gemeentelijke toegang. Klik hier om meer te weten te komen over de klantreizen in gemeente Eindhoven

Een netwerk aan CO voor verbeterde toegang  

Meer weten over gemeentelijke toegang in relatie tot het persoonsgebonden budget (pgb)? In gemeente Noordwijk werkt het meedenkersnetwerk samen met een cliëntorganisatie voor mensen met een pgb. Deze samenwerking vergroot de kennis van de meedenkers. In dit artikel geeft Noordwijk een inzicht in hoe zij te werk is gegaan. Klik hier om meer te lezen

Werk en inkomen & OCO slaan handen ineen wanneer inwoner zich meldt 

Veel inwoners voelen een grote drempel bij het vragen van hulp. Gemeente Roosendaal heeft een gezamenlijk portaal voor cliëntondersteuners en medewerkers van het Werkplein opgezet om deze drempel te verlagen. Door samen te werken worden de lijntjes tussen verschillende partijen korter. Dit verbetert de toegang tot gemeentelijke voorzieningen. Meer weten over hoe Roosendaal te werk is gegaan? Klik dan hier

Verder lezen 

Meer lezen over cliëntondersteuning en toegang? Lees hier verder: