Kruimelpad Home Toegang: regie en zeggenschap Toegang: regie en zeggenschap Delen: In dit kennisdossier gaat het over regie en zeggenschap van inwoners. Zijn zij betrokken bij het vinden van passende en tijdige hulp? En wordt het ondersteuningsplan mét hen opgesteld? Terug naar de themapagina Toegang Categorie: Artikel Type: Uitleg Ervaringskennis en eigen regie van inwoners bij het verbeteren van de toegang Veel gemeenten en uitvoeringsorganisaties willen beter aansluiten op wat inwoners belangrijk vinden en inzetten op een manier van werken die hen verder helpt. Hoe kunnen zij... Categorie: Artikel Type: Interview Klantreis sociaal domein voor een verbeterde toegang: gemeente Eindhoven geeft tips Hoe begrijp je echt welke ‘reis’ een inwoner maakt? En wat een inwoner ervaart wanneer deze bij de gemeente aanklopt voor ondersteuning en zorg? Daar wilde... Categorie: Publicatie Type: Tool Toolbox: Samen met inwoners werken aan een betere toegang Uiteenlopende manieren om met behulp van ervaringen van inwoners te leren en verbeteren: dit wordt onder andere gedaan in het Verbeterproject Toegang. In Verbetertraject Toegang werken... Categorie: Artikel Type: Interview Gemeente Oosterhout werkt van buiten naar binnen aan de toegang Gemeente Oosterhout is één van de deelnemende gemeentes aan Verbetertraject Toegang. In dit traject gaat de gemeente aan de slag met een transparante en goed georganiseerde... Categorie: Publicatie Type: Rapport Lokaal en integraal werken aan participatie In dit rapport lees je de resultaten van een onderzoek naar wat integraal werken op het snijvlak van zorg en welzijn en werk en inkomen precies... Categorie: Publicatie Type: Handreiking Onafhankelijke cliëntondersteuning: Hoe betrek je inwoners? Waarom is het nodig om het perspectief van inwoners en cliënten te betrekken bij het inrichten en doorontwikkelen van cliëntondersteuning in een gemeente? En hoe doe... Categorie: Artikel Type: Uitleg Onafhankelijke cliëntondersteuning voor inwoners met een migratieachtergrond Binnen het Koploperproject groeit de aandacht voor specifieke doelgroepen, waaronder mensen met een migratieachtergrond. Movisie signaleert vragen rondom de bekendheid en het gebruik van onafhankelijke cliëntondersteuning... Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk ‘Anders leren kijken: waar haalt Kelly haar informatie?’ Met hulp van persona’s anders leren kijken naar burgers. ‘In wat voor situatie zitten ze, wat voor ondersteuning hebben ze nodig én hoe kunnen we ze... Categorie: Publicatie Type: Publicatie Wat werkt bij integraal werken in de wijk? Hoe werk je als professional samen met je cliënt in goed vertrouwen aan een oplossing? Succesvolle professionals hebben aandacht voor de interactie met hun cliënt en... Categorie: Publicatie Type: Tool Minicursus: werken vanuit zelfregie In deze minicursus leer je wat zelfregie is en hoe je als professional meer kunt werken vanuit zelfregie. Categorie: Tool Tool: Bramtool De Bramtool biedt ondersteuning aan jeugdprofessionals met als doel om transparant en onderbouwd het gesprek met ouders en jeugdigen aan te gaan, om samen tot passende... Categorie: Tool Instrument: Samen1Plan Samen1Plan is een hulpverleningsplan voor zorgtrajecten waarbij meerdere hulpverleners betrokken zijn. Professionals, dienstverleners en vrijwilligers die bij het gezin zijn betrokken vormen één team. Dit team... Categorie: Publicatie Type: Rapport Wat werkt bij multiprobleemgezinnen? Onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut naar de ondersteuning van multiprobleemgezinnen in Rotterdam en wat de beste aanpak is bij deze gezinnen (volgens de betrokken gezinnen en... Categorie: Publicatie Type: Handreiking Het samenspel tussen formele en informele cliëntondersteuning Veel gemeenten hebben of willen naast formele (beroepsmatige) cliëntondersteuners ook informele cliëntondersteuners inzetten. Het gaat dan om vrijwilligers en/of ervaringsdeskundigen. Hierbij spelen vragen als: hoe zorgen... Categorie: Publicatie Type: Handreiking Wat valt onder onafhankelijke cliëntondersteuning en hoe bied je het levensbreed aan? Een belangrijk vraagstuk bij de ontwikkeling van cliëntondersteuning gaat over de levensbreedheid en de afbakening ervan. Hierbij spelen vragen als: hoe baken je af wat wel... Categorie: Publicatie Type: Handreiking Hoe organiseer en versterk je cliëntondersteuning in je gemeente? Deze handreiking beschrijft vijf stappen in het proces die de doorontwikkeling van cliëntondersteuning ondersteunen. Elke stap bevat tips en goede voorbeelden uit de praktijk. Categorie: Tool Bevorderen van eigen regie van cliënten Wil je in je werk als hulpverlener aansluiten bij de eigen regie van je cliënt? Wil je handvatten die jou helpen mensen zeggenschap te laten hebben... Categorie: Publicatie Type: Wat werkt bij-dossier Wat werkt bij eigen regie Als je in een situatie verkeert waarin je voor een korte of langere tijd een beroep moet doen op hulp of ondersteuning dan ben je maar... Categorie: Artikel Eigen regie: Wat weten we en waar staan we? Iedereen kan in een situatie terechtkomen waarin hij een beroep moet doen op hulp of ondersteuning. De wereld van zorg en welzijn is complex, en heeft... Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Op bezoek bij Koploper Cliëntondersteuning gemeente Almelo Inwoners van de gemeente Almelo die binnen het sociaal domein behoefte hebben aan hulp, advies of ondersteuning kunnen zich wenden tot de onafhankelijke vrijwilligers van de... Categorie: Artikel Type: Tool Samen beslissen: Bramtool en Toolbox dementie Bij samen beslissen zoeken mensen samen met een begeleider of zorgverlener naar de ondersteuning of zorg die het beste bij hen, of hun kinderen, past. Samen... Categorie: Artikel Type: Ervaringsverhaal ‘Ik heb behoefte aan iemand die mij helpt, maar ik heb nergens recht op’ Lisette is een gescheiden moeder van twee kinderen. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden heeft ze een belastingschuld die voor veel problemen zorgt. ‘Steeds loop ik...
Categorie: Artikel Type: Uitleg Ervaringskennis en eigen regie van inwoners bij het verbeteren van de toegang Veel gemeenten en uitvoeringsorganisaties willen beter aansluiten op wat inwoners belangrijk vinden en inzetten op een manier van werken die hen verder helpt. Hoe kunnen zij...
Categorie: Artikel Type: Interview Klantreis sociaal domein voor een verbeterde toegang: gemeente Eindhoven geeft tips Hoe begrijp je echt welke ‘reis’ een inwoner maakt? En wat een inwoner ervaart wanneer deze bij de gemeente aanklopt voor ondersteuning en zorg? Daar wilde...
Categorie: Publicatie Type: Tool Toolbox: Samen met inwoners werken aan een betere toegang Uiteenlopende manieren om met behulp van ervaringen van inwoners te leren en verbeteren: dit wordt onder andere gedaan in het Verbeterproject Toegang. In Verbetertraject Toegang werken...
Categorie: Artikel Type: Interview Gemeente Oosterhout werkt van buiten naar binnen aan de toegang Gemeente Oosterhout is één van de deelnemende gemeentes aan Verbetertraject Toegang. In dit traject gaat de gemeente aan de slag met een transparante en goed georganiseerde...
Categorie: Publicatie Type: Rapport Lokaal en integraal werken aan participatie In dit rapport lees je de resultaten van een onderzoek naar wat integraal werken op het snijvlak van zorg en welzijn en werk en inkomen precies...
Categorie: Publicatie Type: Handreiking Onafhankelijke cliëntondersteuning: Hoe betrek je inwoners? Waarom is het nodig om het perspectief van inwoners en cliënten te betrekken bij het inrichten en doorontwikkelen van cliëntondersteuning in een gemeente? En hoe doe...
Categorie: Artikel Type: Uitleg Onafhankelijke cliëntondersteuning voor inwoners met een migratieachtergrond Binnen het Koploperproject groeit de aandacht voor specifieke doelgroepen, waaronder mensen met een migratieachtergrond. Movisie signaleert vragen rondom de bekendheid en het gebruik van onafhankelijke cliëntondersteuning...
Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk ‘Anders leren kijken: waar haalt Kelly haar informatie?’ Met hulp van persona’s anders leren kijken naar burgers. ‘In wat voor situatie zitten ze, wat voor ondersteuning hebben ze nodig én hoe kunnen we ze...
Categorie: Publicatie Type: Publicatie Wat werkt bij integraal werken in de wijk? Hoe werk je als professional samen met je cliënt in goed vertrouwen aan een oplossing? Succesvolle professionals hebben aandacht voor de interactie met hun cliënt en...
Categorie: Publicatie Type: Tool Minicursus: werken vanuit zelfregie In deze minicursus leer je wat zelfregie is en hoe je als professional meer kunt werken vanuit zelfregie.
Categorie: Tool Tool: Bramtool De Bramtool biedt ondersteuning aan jeugdprofessionals met als doel om transparant en onderbouwd het gesprek met ouders en jeugdigen aan te gaan, om samen tot passende...
Categorie: Tool Instrument: Samen1Plan Samen1Plan is een hulpverleningsplan voor zorgtrajecten waarbij meerdere hulpverleners betrokken zijn. Professionals, dienstverleners en vrijwilligers die bij het gezin zijn betrokken vormen één team. Dit team...
Categorie: Publicatie Type: Rapport Wat werkt bij multiprobleemgezinnen? Onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut naar de ondersteuning van multiprobleemgezinnen in Rotterdam en wat de beste aanpak is bij deze gezinnen (volgens de betrokken gezinnen en...
Categorie: Publicatie Type: Handreiking Het samenspel tussen formele en informele cliëntondersteuning Veel gemeenten hebben of willen naast formele (beroepsmatige) cliëntondersteuners ook informele cliëntondersteuners inzetten. Het gaat dan om vrijwilligers en/of ervaringsdeskundigen. Hierbij spelen vragen als: hoe zorgen...
Categorie: Publicatie Type: Handreiking Wat valt onder onafhankelijke cliëntondersteuning en hoe bied je het levensbreed aan? Een belangrijk vraagstuk bij de ontwikkeling van cliëntondersteuning gaat over de levensbreedheid en de afbakening ervan. Hierbij spelen vragen als: hoe baken je af wat wel...
Categorie: Publicatie Type: Handreiking Hoe organiseer en versterk je cliëntondersteuning in je gemeente? Deze handreiking beschrijft vijf stappen in het proces die de doorontwikkeling van cliëntondersteuning ondersteunen. Elke stap bevat tips en goede voorbeelden uit de praktijk.
Categorie: Tool Bevorderen van eigen regie van cliënten Wil je in je werk als hulpverlener aansluiten bij de eigen regie van je cliënt? Wil je handvatten die jou helpen mensen zeggenschap te laten hebben...
Categorie: Publicatie Type: Wat werkt bij-dossier Wat werkt bij eigen regie Als je in een situatie verkeert waarin je voor een korte of langere tijd een beroep moet doen op hulp of ondersteuning dan ben je maar...
Categorie: Artikel Eigen regie: Wat weten we en waar staan we? Iedereen kan in een situatie terechtkomen waarin hij een beroep moet doen op hulp of ondersteuning. De wereld van zorg en welzijn is complex, en heeft...
Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Op bezoek bij Koploper Cliëntondersteuning gemeente Almelo Inwoners van de gemeente Almelo die binnen het sociaal domein behoefte hebben aan hulp, advies of ondersteuning kunnen zich wenden tot de onafhankelijke vrijwilligers van de...
Categorie: Artikel Type: Tool Samen beslissen: Bramtool en Toolbox dementie Bij samen beslissen zoeken mensen samen met een begeleider of zorgverlener naar de ondersteuning of zorg die het beste bij hen, of hun kinderen, past. Samen...
Categorie: Artikel Type: Ervaringsverhaal ‘Ik heb behoefte aan iemand die mij helpt, maar ik heb nergens recht op’ Lisette is een gescheiden moeder van twee kinderen. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden heeft ze een belastingschuld die voor veel problemen zorgt. ‘Steeds loop ik...